selamat datang ke blog qandil !

nikmati la laman qandil...

Jumaat, 2 Oktober 2009

MONOLOG SEPI

Apakah apabila kita diuji bererti Allah menyayangi kita…?Persoalan demi persoalan tertera di laman fikiran…Kenapa dan mengapa aku diuji ? Kenapa diuji lagi...persoalan yang membuat kadang-kadang kita kena beristigfar agar tidak menjadi hamba yang kufur...pujuk lah hati mu sendiri bahawa Allah menyayangi dan sentiasa melihat kita...Kepada Dia sahaja tempat mengadu harap...

Aku sering bermonolog sendirian...
KENAPA AKU DIUJI?
KENAPA SEBERAT INI ?
KECEWA DAN DERITA HATI INI...
BAGAIMANA UNTUK TERUSKAN HIDUP INI?
AKU PENAT DENGAN KEHIDUPAN INI...
PENAT PERASAAN
PENAT EMOSI
MENCARI HIKMAH YANG TERSELIT DICELAH-CELAH DUGAAN DAN UJIAN INI...
TAPI AKU MUSLIM...TELAH DIBEKALKAN DENGAN PANDUAN YANG SUCI...AL-QURAN KARIM...


" Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman," sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. "
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

"..Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." -Surah Al-Baqarah ayat 216
" Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
-Surah Al-Baqarah ayat 286
" Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi derajatnya, jika kamu orang-orang yang beriman. "
-Surah Al-Imran ayat 139

" Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu
dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah
supaya kamu beruntung. "
-Surah Al-Imran ayat 200

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan shalat. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu', "
-Surah Al-Baqarah ayat 45
" Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka ..... "
-Surah At-Taubah ayat 111

" ..... Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal. Dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arsy yang agung. "
-Surah At-Taubah ayat 129

" ..... dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir. "
-Surah Yusof ayat 87

Tiada ulasan:

Catat Ulasan