selamat datang ke blog qandil !

nikmati la laman qandil...

Jumaat, 30 Oktober 2009

Mencari hikmah di sebalik kejauhan ini...

26 OKTOBER 2009.

Tarikh keramat yang aku patut terima dan syukur tapi penuh kesedihan...syukur dipanjatkan pada ILAHI kerana telah dapat menjadi seorang guru. akulah guru PENDIDIKAN KHAS SEPENUH MASA, di SMK di bumi indah lagi bertuah penuh takzim itu lah negeri gah JOHOR DARUL TAKZIM. Apa yang sedu dan sedih ialah kerana aku terpaksa berjauhan dengan suami yang berada di negeri Minang kabau, Negeri Sembilan. jarak perjalanan hampir 300km  merasakan jauh terlalu jauh. inilah yang dikatakan asam garam kehidupan. aku bersujud kepada Nya minta ditabahan hati dan kuat mengharungi kehidupan di sini...amanah ku di sini sebagai pendidik.mencari hikmah di sebalik kejauhan ini sambil cinta sedang bertasbih merindui seoang suami. berat dan sangat berat ujian in, tapi aku beriman bahawa Allah perancang terbaik, Allah sedang melihat di saat air mata berjurai menerjuni pipi. Syukur di samping segala, rakan sepejuang sentiasa memberi semangat utuk aku berjuang sebagai seorang pendidik anak-anak istimewa di bumi barakah ini.

Jumaat, 2 Oktober 2009

MONOLOG SEPI

Apakah apabila kita diuji bererti Allah menyayangi kita…?Persoalan demi persoalan tertera di laman fikiran…Kenapa dan mengapa aku diuji ? Kenapa diuji lagi...persoalan yang membuat kadang-kadang kita kena beristigfar agar tidak menjadi hamba yang kufur...pujuk lah hati mu sendiri bahawa Allah menyayangi dan sentiasa melihat kita...Kepada Dia sahaja tempat mengadu harap...

Aku sering bermonolog sendirian...
KENAPA AKU DIUJI?
KENAPA SEBERAT INI ?
KECEWA DAN DERITA HATI INI...
BAGAIMANA UNTUK TERUSKAN HIDUP INI?
AKU PENAT DENGAN KEHIDUPAN INI...
PENAT PERASAAN
PENAT EMOSI
MENCARI HIKMAH YANG TERSELIT DICELAH-CELAH DUGAAN DAN UJIAN INI...
TAPI AKU MUSLIM...TELAH DIBEKALKAN DENGAN PANDUAN YANG SUCI...AL-QURAN KARIM...


" Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman," sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. "
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

"..Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." -Surah Al-Baqarah ayat 216
" Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
-Surah Al-Baqarah ayat 286
" Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi derajatnya, jika kamu orang-orang yang beriman. "
-Surah Al-Imran ayat 139

" Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu
dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah
supaya kamu beruntung. "
-Surah Al-Imran ayat 200

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan shalat. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu', "
-Surah Al-Baqarah ayat 45
" Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka ..... "
-Surah At-Taubah ayat 111

" ..... Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal. Dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arsy yang agung. "
-Surah At-Taubah ayat 129

" ..... dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir. "
-Surah Yusof ayat 87

Resipi Qaseh

Terdapat ralat dalam alat ini