selamat datang ke blog qandil !

nikmati la laman qandil...

Selasa, 2 Februari 2010

AKU INGIN CINTA

Sedang aku senyum bukan makna aku bahagia
Sedang aku ketawa bukan makna aku ceria
Dalam hati ini masih rongga berwadah sepi
Dalam hati ini masih ada yang tiada
Kecewa...derita ...resah dan lara
Aku mencari cahaya kasih
Cahaya cinta
Cahaya rindu
Dari siapa dan mana yang tak pasti bertandang
Mungkin membawa cerita cinta
Menbawa seribu dugaan dan cubaan
Ada sahaja dugaan
Seakan aku mendukung dosa
Ya Rabbi berikan aku cinta
Suakan aku cinta
Sebagai teman dalam sunyiku
Sebagai kawan dalam sepiku
Lindungi aku
Payungi aku di bawah payungan cahayaMu
Bagi lah hati ini nikmat sebuah cinta
Agar aku dapat hidup dalam kawah bahagia
Bagi aku cintaMu
Aku yakin aku juga berhak bahagia
Tolonglah aku wahai Pemilik cinta yang satu
Aku kepingin cinta dan bahagia

TANYA PADA HATI.

Hati itu membawa cerita
Cerita cinta
Cerita kecewa dan derita

Hati itu membawa walang
Walang cinta pada dulang
Dulang kesedihan yang membara

Hati itu membawa wadah
Wadah mencari katarsis
Katarsis yang dikatakan ada dalam dirinya

Hati itu sunyi
Sunyi mencari cinta
Mencari cinta pada yang menyintai
Mencari cinta yang pasti
Mencari cinta yang hakiki
Cinta hakiki?
Cinta Rabbi.

Hati itu memendam cerita
Dan ceritera yang pelbagai
Pelbagai topik dan judul
Bermacam tajuk dan tema

Kenapa?
Ditanya pada hati

PANTUN BUAT ANAK-ANAKKU DI PKBP SSA

Pagi-pagi menanam lada
Lada ditanam di tepi kali
Walau banyak ilmu di dada
Biar merunduk resmi padi

Membeli belah di Batu Kikir
Di tengah jalan terpijak semalu
Sebarang kerja hendak difikir
Agar tidak mendapat malu

Ayam lapar agas dikejar
Kenyang perut disambar buaya
Kalau kita rajin belajar
Pastilah hidup akan berjaya

Terkena ulat tergaru-garu
Mencari sang ulat tak juga bertemu
Murid perlu hormatkan guruKerana guru pembekal ilmu

Sebelum jasad kita terbujur
Penuhilah dada amalan mulia
Jika hidup bersikap jujur
Hidup akan dipandang mulia

Bangun pagi menggosok gigi
Ambil sarapan makanan berserat
Ilmu dicari tak akan rugi
Buat bekalan dunia akhirat

Terluka kaki dicucuk semalu
Sakit tertanggung lebam membiru
Semasa belajar tekun selalu
Jangan sesekali ingkari guru

Belayar di laut teringatkan mati
Sesekali gelora lautan biru
Hidup di dunia buatlah bakti
Kepada ibu bapa dan juga guru

Lapar perut kerana tak makan
Singgah sebentar di bandar Chaah
Jika ilmu tidak diamalkanIbarat pohon tidak berbuah

Berjalan pulang di hari redup
Takut rasanya berjalan seorang
Budi bahasa amalan hidup
Sepanjang masa dihormati orang

Budak sekolah bermain judi
Satu perkara merosakkan bangsa
Indah tampan kerana budi
Tinggi martabat kerana bahasa

Lari-lari tersadung batu
Luka berdarah sangat kuat
Kalau hidup selalu bersatu
semua perkara mudah dibuat

Taming sari mempunyai sakti
Ingatan rakyat zaman berzaman
Ajaran guru hendaklah ditaati
Agar kita tak sesat jalan

Tersergam indah bandar Bentung
Tempat berkumpul sekalian rakyat
Bulat air kerana pembetungBulat manusia kerana muafakat

Menang bertanding bersorak sakan
Gembira sampai tergigit lidah
Usia muda jangan disiakan
Nanti tua sesal tak sudah

Lama tak berjumpa ingin bertemu
Hari panas inginkan redup
Bersungguh-sungguh mencari ilmu
Ilmu pegangan penyuluh hidup

Mari bersama menaiki kereta
Menaiki kereta pergi Kemaman
Sopan santun budaya kita
Kekal kebanggaan zaman berzaman

Dunia akhirat seiring dikejar
Untuk bekalan di hari mati
Orang yang malas semasa belajar
Pasti menyesal di hari nanti.

MASIH ADA LAGI!!!

Lalu wanita itu menunjukkan kepada si Badwi (suaminya) itu, seraya bersyair;

Dia ini, sekalipun dalam kelaparan dan pakaian usang,
Lebih mulia di sisiku daripada keluarga dan tetangga,
Serta pemilik mahkota ataupun juga Marwan gabenornya,
Dan setiap yang memiliki dirham dan dinar dari mereka.

Kemudian wanita itu berkata; Demi Allah wahai Amirul Mukminin, aku telah banyak diuji dengan masa. Aku benar-benar mempunyai kehidupan yang makmur bersamanya. Aku jugalah orang yang layak bersabar bersamanya dalam suka dan duka, senang dan sengsara, sihat dan sakit dan pada masa-masa yang telah ditakdirkan oleh Allah untukku bersamanya...

PETIKAN LA TAHZAN

Isnin, 1 Februari 2010

khamis yang lalu

hari ini hari khamis 28 jan 2010 bersamaan 12 safar 1431..pengetua dtg ke kelas utk pencerapan...dia tak gtau apa2pun sebelum ni..huhu rs mcm praktikum dulu time lecture dtg ikut suka je...syukur Alhamdulillah, garisah guru terdidik sudah, jd semua berjalan lancar...aku dlm keadaan yang agak cool bleh handle kls dgn baiknya...alhamdulillah...tidak ada komen yang buruk...dia suka cara aku dgn bdk2 ni...thanks jugak utk anak muridku yg best....!!!!!cikgu syg semua....
Terdapat ralat dalam alat ini